top of page

מאמרים

שיעורים כבר הכנת?


מהיום הראשון בביה"ס לימדו אותנו שהמורה מלמדת בכיתה וכדי לבדוק מה הבנו ולתרגל, היא נותנת לנו גם משימות להמשיך בבית.

בין השאלות הראשונות של כל הורה בסוף יום היא, יש שיעורים?

הבנו מגיל צעיר ששיעורים זה חובה, לרוב לא כיף לעשות אותם ואולי גם לא מעניין.

אולי בגלל זה כשאנחנו חושבים על המהות שלנו בעולם הזה, אנחנו מבינים שאנחנו פה לא רק כדי להעביר את הזמן, ושיש לנו משימות גדולות יותר, שיעורים במובן העמוק יותר שלקחנו על עצמנו. אם יש לנו קונוטציה שלילית משיעורי הבית, כמה מתסכלת יכולה להיות המחשבה שהשיעורים שלנו להגשה תמידית ואין מורה שתבדוק אם עשינו נכון או חבר להעתיק ממנו...

אם נסתכל על המילה תינוק נראה שהיא מכילה בתוכה את המילה תיקון. אולי כבר מפה אפשר ללמוד שבאנו לכאן ללמוד, לתקן.

מה זה שיעור במובן הרוחני?

שיעור הוא התנסות – בפן הרגשי (לחוות ולהבין מהם שמחה, עצב, פחד), בפן פיזי (מחלה, כאב, נכות, מבנה גוף מסוים) ופעמים רבות הוא נוגע בצמיחה ושינוי, מעבר למשל ממקום של חולשה לכוח.

השיעור אינו עבור אדם אחר, גורם מכווין או בודק. הוא בשבילנו ונועד לקדם לימוד והתפתחות. גם אם יש קושי בשיעור, המטרה תמיד תהיה להתגבר עליו, ללמוד ממנו. יותר מכך, אנחנו בעצמנו בחרנו בו!

יש לנו 2 סוגי שיעורים:

שיעור סגור = שיעור מרכזי לתקופת חיים שלמה. זאת אומרת שזה יהיה חוט מקשר לאורך כל החיים, יבוא לידי ביטוי בתחומים שונים או חוזר על עצמו. למשל שיעור של עוני ואיך הוא משפיע על עבודה, זוגיות, משפחה.

שיעור פתוח =מתחיל במצב מסוים ונועד לשינוי. הכוונה היא שהאדם יקבל כלים להתמודדות, להתגברות. דוגמא אפשרית היא לחוות בתור ילד קשיי למידה שיפגעו בדימוי העצמי ובבגרות ללמוד אסטרטגיות לבטא כוחות שיובלו להצלחה אישית ושינוי דימוי ותפיסה עצמית.

אז אם לכולנו יש שיעורים, לא רק כאלו מהמורה בבי"ס, אלא שיעורים שבחרנו לקחת על עצמנו-

האם אני מבינה את השיעורים שלי?

האם אני מזהה שאני בעיצומו של שיעור ומה בקשתי ללמוד דרכו?

האם יש לי את הכלים להתמודד?

איך אזהה מה השיעורים שלי?

1. מה חוזר על עצמו בחיי? למשל,

* אנשים שמעוררים בי אותן תגובות -כל הזמן נתקלת באנשים שמזלזלים בי, מקטינים אותי...

* חוויות חוזרות - בכל בית שגרתי בו היו שכנים לא נעימים ומפריעים

2. איפה הכי קשה לי?

בתחום הזוגי, בהורות, בבריאות, בקריירה

בכל מקום בו אני חווה התמודדות, מכשולים והתגברות זה שיעור בחיי.

אם לא שמענו שדופקים לנו בעדינות בלדת הבית, הדפיקה תגבר, הפעמון יצלצל ואם ממש לא נשמע או נגיב, יגיע איל ניגוח שיפרוץ עבורנו את הדלת. כך גם שיעורים שאנחנו לא למדים מהם, הם נוטים להתגבר מהתנסות להתנסות. אם בחרתי לקחת על עצמי שיעור באסרטיביות, זה יכול להתחיל מהורה שלא יאפשר לי חופש בחירה או מקום להביע דעה, יתגבר למקומות עבודה בהם אעשה תמיד מה שהאחר רוצה ואפחד להגיד מה נכון בעיני, יתעצם בזוגיות בה אהיה חלשה וחסרת מקום ואולי גם בהורות כזו מול הילדים שלי.

אין רגע מאוחר מידי ללמוד מה השיעור מבקש ללמדני, תמיד אוכל להתבונן על חיי ולחשוב מה מבקש תשומת לב, מה השינוי שישפר את איכות חיי, הדימוי העצמי שלי, הסיפוק. אם אני אתחיל ולו במעט לעמוד על שלי, להביע דעה, להתעקש על רצונותיי, עוצמת האחרים הדומיננטיים בחיי תעלם, הם כבר לא "ינהלו" אותי. זה ללמוד שיעור!

אז מה האתגרים שלכם?

איפה קשה לכם ומה השיעור שנראה לכם שמתחבא שם?

בחרו תחום אחד בו בוער לכם להרגיש, להתנהל, להיות אחרת והעזו לשנות.

אני כאן לעזור בכל שאלה, מוזמנים לכתוב לי.

מאמרים נוספים

bottom of page